Friday, October 17, 2008

Jodoh!!! Oh!!! Jodoh!!

Assalamualaikum,

Apa kabar? How's ya week? minggu ini memang minggu yang sungguh meng'stress'kan!! nasib baik dah hari jumaat so aku pun boleh segera melupakan stress minggu ini dan start fresh monday nanti!!!!

Minggu ni ada satu issue yang betul2 menarik perhatian aku...iaitu berkenanan dengan JODOH!!! aku terbaca satu artikel ini dan ia nya sungguh benar belaka...pada kawan2 aku yang masih tertanya2 dimanakah atau siapakah jodoh mereka...inilah jawapan bagi setiap persoalan.....

"Katakanlah kepada hamba-hamba-Ku yang telah beriman. "Hendaklah mereka mendirikan shalat, menafkahkan sebagian rizki yang Kami berikan kepada mereka secara sembunyi atau terang-terangan sebelum datang hari (kiamat) pada hari itu tidak ada lagi jual beli dan persahabatan." (Ibrahim:31)


Sesungguhnya pasangan hidup kita adalah cermin diri kita. Jika kita ingin mendapatkan isteri/suami yang sholehah, sudahkah kita menguatkan iman kita dan meningkatkan ibadah kita sehingga patut disebut menjadi isteri/suami yang soleh? Jika belum, jangan berharap mendapatkan istri/suami yang sholehah.

Tingkatkan ibadah, kuatkan iman dan perbanyaklah sedekah. Sebab sedekah adalah kebenaran iman kepada Allah SWT. Jika zakat untuk yang wajib maka sedekah untuk kategori sunnah.

Mungkin ada yang ragu-ragu namun karena aku mengingatkan sikap hati kita dalam usaha meningkatkan ibadah, meningkatkan keimanan dan memperbanyak sedekah merupakan upaya kita memahami bahwa jodoh itu takdir Allah SWT kita perlu berserah diri kepadaNya yang akan membawa diri kita pada sikap terbuka, menghargai orang lain dan sifat belas kasih pada sesama insan.

Ada seorang teman bertutur bahwa dirinya meningkatkan ibadah dan rajin bersedekah sampai pada akhirnya bertemu dengan jodohnya.Perjumpaan itu begitu singkat, semuanya terjadi begitu cepat seolah bagaikan mimpi.

"Alhamdulillah Julia, sedekah mempercepat saya untuk bertemu dengan jodoh saya..Segala puji hanya bagi Alloh SWT semata." Begitu ungkapnya dengan mata berbinar-binar.

Well, been there done that!!! Sejak aku pulang dari Umrah September tahun lepas..alhamdulilah aku tak putus2 berdoa dan sedaya upaya aku cuba untuk meninggalkan apa yang dilarang oleh Allah...dan buat apa yang di suruh.... Alhamdulilah..Allah memperkenankan segala doa2 ku....Ya Allah...Semoga kebahagiaan yang aku miliki ini akan kekal hingga ke akhir hayat ku... amin....


Solat mengantarkanmu menuju setengah perjalanan. Puasa mengantarkanmu pada pintu surga dan sedekah memasukkanmu ke dalamnya. ( Abdul Azis Bin Umar)